Myllyjuhla ja elotulet, 31.8.2024

Huippulämmin kesä on takana, kun sen viimeisenä päivänä vietettiin myllyjuhlaa ja elotulien aikaa. Sateita oli luvassa, mutta juhlan ajaksi ne pysyivät poissa. Tapahtumaa tuli tällä kertaa viettämään ennätysmäärä saarelaisia, 41 laskettiin yhtä aikaa paikalla olleita ja muutama ehti jo ennen sitä siirtyä taustalle.

Puheenjohtaja Raimo Västinsalo avasi tilaisuuden toivottaen väen tervetulleeksi.

Taustalla duo Hauninen&Saarinen odotteli jo vuoroaan päästä esittämään merihenkisiä laulujaan. Duo on tuttu jo aikaisempien juhlien ajoilta ja erinomaisia laulelmia kuultiin taaskin. Nyt ei ollut yhteislauluja, kuunneltiin vaan mestarien esittämiä kappaleita. Ensimmäisen setin jälkeen puheenjohtaja kertoi myllyn tarinaa, sen historiaa, kunnostamista ja päätymistä lahjoituksena seuran omistukseen.

Taustamusiikin soidessa nautittiin kahvit. Kakskertaseuran iskuryhmä hoiti kahvituksen ja tarjoilun.

Tässä kuvassa vielä odotellaan tilaisuuden alkamista, väkeä on tullut jo paikalle. Pari päivää ennen oli talkoilla niitetty mäelle kasvanutta heinikkoa, penkit tuotiin Seuraintalolta. Juhlaliputus oli paikallaan myös siksi, että samana päivänä vietettiin Suomen luonnon päivää.

Mylly koko komeudessaan. Sen auringonpuoleiset seinät ja siivet kaipaavat ehostusta, mutta tänä kesänä sitä ei enää ehditä tehdä, kosteus on jo liian suurta.

Myllyn sisätiloihin pääsi myös tutustumaan. Kuvassa tuulivoiman siirtoon liittyvää rattaistoa, alkuperäistä tekniikkaa 1700-luvulta.

Juhlan jälkeen oli aika palata kotiin odottelemaan iltaa ja muinaistulien syttymistä. Täällä niistä käytetään vanhaa nimitystä ’elotulet’. Kakskertaseura on teettänyt Satavan sillan kaiteisiin kiinnitettävät pidikkeet soihtupadoille. Tyynessä säässä ne luovat hienon tunnelman pimenevään iltaan.